Liikuntaohjelmat

Valtaosa ihmisistä harrastaa ainakin yhtä liikuntalajia. Yleensä tuo laji on kävely ja kävely onkin helppo ja turvallinen tapa aloittaa liikkuminen. Samanlaisella kävelylenkillä käyminen päivästä toiseen ei kuitenkaan kehitä kestävyyskuntoa kovinkaan tehokkaasti. 

Sama asia näkyy monien voimaharjoittelussa. Kuntosalilla käydään monta kertaa viikossa, mutta kehitystä ei muutaman viikon alkuhuuman jälkeen oikein tahdo tulla. Treeni on monotoonista eikä sillä ole selkeää tavoitetta ja fokusta.

Jotta liikunnasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty, tulee tekemisen olla laadukasta. Liikunnan järkevä ohjelmoiminen parantaa tuloksia, tuo raikasta vaihtelua treeneihin ja tehostaa ajankäyttöä ja -suunnittelua. 

Sekä kestävyysliikunnassa että voimaharjoittelussa on moni aiemmin ajatellut, että "mitä kovempaa ja enemmän tehdään, sitä paremmin kehittyy". Siten liikunnan määrä ja erityisesti teho on nostettu oman kehon sietokyvyn ylärajalle, ja joskus sen ylikin. Mutta sitten kehitystä ei tulekaan niin hyvin kuin mitä oma panostus oikeuttaisi. Ratkaisuna jotkut lisäävät liikuntaa ja sen tehoa entisestään. 

Viime vuosien liikuntatutkimus on kuitenkin tuonut helpottavia uutisia: liikunnan ei tarvitse koko ajan olla hampaat irvessä vääntämistä. Nopeiden tulosten saamiseksi kestävyysliikunnassa valtaosa treenistä tulisi olla kohtuukuormitteista ja vain murto-osa rasittavalla intensiteetillä.

Voimaharjoittelussa tämä ero vanhaan tietoon on vieläkin merkittävämpi, sillä kuntosaleissa on vahvasti mukana ajatusmaailma "no pain, no gain". Nykytietämyksen mukaan jatkuva sarjojen loppuun asti tekeminen voi jopa haitata kehitystä. Aivan kuten kestävyysliikunnassakin, maksimaalinen uupumus ei ole hyvä tavoite.

HEALTH PLAN tarjoaa liikuntaohjelmat niin aloittelijoille kuin myös jo hieman kokeneemmallekin kuntoilijalle tavoitteiden mukaan,